آموزش نحوه نصب ورق پلی کربنات | آنچه باید در مورد نصب ورق پلی کربنات بدانید

ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات با کاربری های بی شمار، بسیاری از نیازهای ما را در زمینه های مختلفی مرتفع کرده است. یکی از موارد مهم در مورد استفاده از ورق پلی کربنات، نحوه نصب ورق پلی کربنات است. نصب ورق پلی کربنات و درستی انجام این مرحله، اهمیت زیادی دارد؛ به طوری که اگر نصب ورق به درستی انجام نشود، می تواند بر عمر ورق و کارایی آن تاثیرگذار باشد. در این مقاله سعی داریم با بررسی نکات مهم پیش از نصب ورق پلی کربنات، آموزش نصب ورق پلی کربنات و نگهداری ورق پس از نصب، بیشترین بهره وری از محصول را به شما ارائه دهیم. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

 

نکات مهم پیش از نصب ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات با ساختار مقاوم خود در برابر ضربه، وزن کم و شفافیت بالا برای پروژه های ساختمای گوناگونی نظیر نورگیر، سقف سوله، سالن ورزشی و پارکینگ، ساخت گلخانه و موارد بسیاری از این قبیل کاربرد دارد. این محصول به دلیل خصوصیات ذکر شده و ساختار خاص آن به عنوان نورگیر و عایق حرارتی، برای نصب نیازمند تمهیداتی است که باید پیش از نصب مورد بررسی قرار بگیرند. به بیان دیگر، از مهم ترین مراحل نصب ورق پلی کربنات، برنامه ریزی پیش از نصب محصول است. در ادامه به نکات مهم پیش از نصب ورق پلی کربنات اشاره می کنیم:

  • اندازه گیری ابعاد سازه برای تهیه ورق
  • انتخاب نوع و ضخامت ورق پلی کربنات
  • تهیه یراق آلات نصب ورق پلی کربنات
  • تامین ایمنی کارگران نصب ورق پلی کربنات

 

اندازه گیری ابعاد مورد نیاز برای تهیه ورق

برای این که بتوانید به طور دقیق ورق را نصب کنید، لازم است ابعداد تمامی فضاهای مورد نظر را بررسی کنید. چرا که با عدم بررسی دقیق ابعاد، ممکن است نصب با مشکل مواجه شود و ظاهر نهایی زیبایی مد نظر را نداشته باشد. حتی ممکن است با کمبود ورق مواجه شده و مجبور به تعویض ورق شوید. پس پیش از هر چیز، باید ابعاد فضا و در نتیجه، ابعاد ورق پلی کربنات مشخص شود.

 

انتخاب نوع و ضخامت ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات در انواع متفاوت و ضخامت های متنوع وجود دارند. نوع و ضخامت ورق لازم است با توجه به کارایی سازه و شرایط جوی انتخاب شود. برای مثال، اگر اقلیم سازه با بارش تگرگ و برف یا وزش باد شدید مواجه است، بهتر است از ورق پلی کربنات لانه زنبوری یا ورق پلی کربنات 4x panel بهره گرفته شود تا عمر سازه افزایش یابد. همچنین برای ساخت گلخانه، بهتر است از ورق پلی کربنات RFX با ضخامت متناسب استفاده شود. در ادامه به طور فنی نوع ورق پلی کربنات را بررسی می کنیم:

1. ضریب انبساط خطی

ضریب انبساط خطی ورق پلی کربنات برابر c°m/mm 0.065 بوده که به مقدار قابل توجهی از فلزات و شیشه بیشتر است؛ بنابراین اندازه گیری دقیق ابعاد اهمیت بیشتری دارد. لازم است برای مواردی که در چارچوب قرار می گیرند، میزان انبساط و انقباض ورق در تابستان و زمستان در نظر گرفته شود. به ازای هر c° 1 تغییر دما، هر متر از ورق پلی کربنات 0.065 میلی متر تغییر طول دارد که با توجه به اختلاف دمای تابستان و زمستان در هر منطقه به آسانی قابل محاسبه است. به منظور محاسبه اختلاف دمای فصول حدود c°38 که تقریبا متداول است، می توان از جدول زیر برای طراحی و ساخت قاب پنجره استفاده کرد.

طول/عرض ورق پلی کربنات (میلی متر)

افزایش طول ورق پلی کربنات (میلی متر)

500

3

1000

5

1500

7

2000

10

3000

15

میزان افزایش طول ورق را باید در لبه داخلی قاب پنجره اعمال کرد. در نظر داشته باشید که عمق لبه قاب پنجره باید تقریبا 25 میلی متر باشد.
لازم به ذکر است ورق پلی کربنات در مجاورت دمای c° 145 و بالاتر (دمای glass transition)، بسته به ضخامت ورق، بین 3 تا 6% جمع می شود.

2.نیروی ناشی از باد

حداکثر خمش مجاز ورق پلی کربنات در مجاورت باد حدود 50 میلی متر است.

Dynamic Wind Pressure

3.نیروی ناشی از برف (سقف)

در اقلیم های برف خیز، بارش برف منجر به تجمع برف و درنتیجه، سنگین شدن سطوح فوقانی ساختمان ها می شود. این نیرو در محاسبات عمرانی باید در نظر گرفته شود تا از بروز اتفاقات ناشی از آن پیشگیری شود. در این راستا، بار توزیع شده روی سطح را به یک مولفه نیرو، تحت عنوان بار ناشی از برف تبدیل می کنیم که به حجم برف و چگالی آن بستگی دارد. بسته به شرایط آب و هوایی، چگالی برف از 0.07 تا 0.3 متغیر است. جدول زیر جهت محاسبه بار ناشی از برف راهگشا است:

میزان نیروی وارد بر سطح  (N/m2)

برف‌آب

برف تازه باریده ضخامت (سانتی متر)

600

140

20

1500

350

50

3000 700

100

عرض (میلی متر)

1.25 1.0 0.75 0.5 kN/m2 نیروی وارد بر سطح
1050 1.1 1.5 1.8 2.4 m

طول نگهدارنده‌ی نقطه A

2100

0.8 1.2 1.5 1.9

m

یراق آلات نصب ورق پلی کربنات

ابزارهایی معمول مانند پیچ و مهره، پیچ گوشتی، لوازم برش مناسب و تعدادی ابزار تخصصی برای نصب ورق پلی کربنات لازم است. همچنین ایمنی کارگران حائز اهمیت بسیاری است که باید قبل از نصب ورق پلی کربنات تامین شود. یراق آلات نصب ورق پلی کربنات، به جز موارد معمول ذکر شده، شامل موارد دیگری نیز می شود:

  • مته و دریل دور متغیر
  • پیچ نوک مته دارای واشر لاستیکی (پیچ سر خود)
  • نوار چسب آلومینیومی جهت آب بندی سوراخ ورق
  • پروفیل H
  • پروفیل گرده ماهی
  • نبشی آلومینیومی
  • تیغ کاتر دستی
  • چسب سیلیکون

نصب

ها و چسب copy

راهنمای نصب ورق پلی کربنات و نکات ایمنی و فنی

ورق های دو جداره و چند جداره پلی کربنات روی تمامی سازه ها مانند سازه هایی با پروفیل آهنی، آلومینیومی، میله ای شکل، چوبی و … قابل نصب هستند. در ادامه مراحل نصب ورق پلی کربنات را شرح می دهیم:

برش ورق پلی کربنات برای نصب

ورق پلی کربنات

برای برش ورق ها و نصب آن ها روی سازه مورد نظر، می توانید از یک تیغ کاتر دستی بهره بگیرید. ورق پلی کربنات به راحتی با تیغ کاتر دستی در ابعاد و متراژ مختلف قابل برش است و آماده نصب می شود.
در صورت نیاز می توانید برای برش از اره دستی عمودبر یا گردبر نیز استفاده کنید. هنگام برش اقدامات احتیاطی زیر را در نظر داشته باشید:

  • از قرار گرفتن ورق پلی کربنات در سطح صاف و هموار اطمینان حاصل کنید.
  • از تیز بودن ابزار برش مطمئن شوید.
  • برای برش ورق پلی کربنات چند جداره با ضخامت حداکثر 20 میلی متر، می توانید از انواع ابزار برش جدول زیر استفاده کنید.

سرعت (دور در دقیقه)

Slot pitch (mm)

ابزار برش

1200

2

اره برش برقی عمودبر

3000

2-3

اره برش برقی دیسکی

سوراخ کردن ورق پلی کربنات (Drilling)

برای دریل کردن ورق پلی کربنات لازم است از مته های فلزی با نوک مخروطی شکل سرعت بالا (هزار تا 1500 دور بر دقیقه) استفاده کنید. سوراخ ها باید حداقل 10 میلی متر تا لبه ورق پلی کربنات فاصله داشته باشند. شایان ذکر است قطر سوراخ باید از قطر پیچ بزرگتر باشد. (به طور مثال برای یک پیج 6 میلی متر قطر سوراخ باید حدود 10 تا 12 میلی متر باشد) علت این امر آزادی ورق در هنگام انبساط و انقباض است.

ورق

طلایی یزد

نحوه نصب ورق پلی کربنات روی سازه

برای نصب ورق پلی کربنات روی سازه روی سازه به هیچ عنوان نباید از پرچ، پیچ های آهن پیچ و … استفاده کرد؛ بلکه تنها باید از پیچ های نوک مته دارای واشر لاستیکی (پیچ های سر خود) استفاده نمود. قطر پيچ ها لازم است 3/6 ميلی متر و طول آنها به ضخامت ورق، نوع واشر و نوع سازه بستگی دارد.

واشر پيچ ها بايد از جنسEPDM  بوده و دارای ضخامتی برابر با 1 ميلی متر باشد. علت استفاده از واشر لاستيكی جلوگيري از فشار زياد پيچ بر سطح ورق و همچنين بالا بردن توان جابه جایی ورق هنگام انبساط يا انقباض خطی است. سوراخ های ايجاد شده روی ورق باید حدودا دارای قطری به اندازه 2 برابر قطر پيچ باشند تا هنگام انبساط يا انقباض خطی ورق، باعث شكسته شدن ورق از محل سوراخ نشوند.
براي سهولت كار بهتر است از دريل های دور متغير استفاده شود. توجه کنید که سفت كردن بيش از اندازه پيچ ها باعث خراب شدن ورق می شود.

پيچ ها بايد به صورت عمودی نصب شوند. اگر سازه طبق ابعاد استاندارد ورق پلی کربنات طراحی شده باشد، برای آب بندی، شكيل تر شدن و همچنين استحكام بيشتر سازه و ورق، از پروفيل گرده ماهی استفاده می شود. اين اتصال در فصل مشترک ورق و پروفيل سازه نصب می شود.
فاصله بين ورق ها نیز بايد به اندازه ای باشد كه ورق هنگام انبساط و انقباض، آزادي عمل داشته باشد. حداقل اين فاصله حدود 10 ميلی متر است.

انواع پروفیل نصب ورق پلی کربنات

اتصال گرده ماهی: اين نوع پروفيل روی ورق قرار گرفته و با پيچ روی سازه ثابت می شود. این امر موجب محكم شدن ورق می شود. جهت آب بندی محل اتصال گرده ماهي روی ورق، از واشر EPDM استفاده می شود. اين واشر روی لبه های گرده ماهی قرار می گيرد و در واقع، بين ورق و اتصال گرده ماهی واقع می شود.

ورق 111

پروفيل های ديگری نيز برای نصب ورق وجود دارند كه به آنها اشاره می كنیم:

پروفيل U: اين پروفيل برای نصب روی ورودی سوراخ شيارهای ورق طراحی شده و از ورود گرد و غبار به داخل شيارهای ورق جلوگيری به عمل می آورد. البته جهت اطمينان، می توان قبل از نصب اين پروفيل ها از نوار چسب های آلومينيومی نيز استفاده نمود. اين چسب ها نيز براي جلوگيری از ورود گرد و غبار، آب و توليد شبنم داخل شيارها، بر شيار های ورق قرار می گيرند.

نوع يک تكه آن ها بالای ورق و نوع مشبک آن پايين ورق قرار می گيرد تا در صورت ورود رطوبت به شيار های ورق، از انتهای آن خارج شود. استفاده از چسب آلومينيومی و پروفيل U به طور همزمان، احتمال ورود گرد و غبار و رطوبت به شيارهای ورق را به حداقل می رساند. گرچه در برخی موارد می توان بسته به محل استفاده و ميزان آلودگی محيط، از هر كدام به طور جداگانه استفاده نمود.

پروفيل آلومينيومی H به صورت مركب: اين پروفيل دارای دو قسمت است؛ قسمت اول زير ورق قرار گرفته و قسمت دوم روی آن با چكش محكم می شود.

پروفيل H مركب و گرده ماهی هر دو به منظور كنار هم قرار دادن لبه های ورق به كار می روند؛ با اين تفاوت كه H مركب بيشتر برای ورق های ضخيم کاربرد داشته و گرده ماهی به منظور محكم كردن خود ورق (غير از لبه ها) روی سازه نيز به كار می رود. ضمن اين كه در ابعاد كوچک می توان پروفيل H را به تنهايی و بدون پیچ شدن روی سازه مورد استفاده قرار داد.

به عبارت ديگر، پروفيل مذكور به تنهایی و بدون سازه فلزی نگهدارنده ورق خواهد بود. در هر صورت هر دو قابل استفاده در آب بندی لبه های ورق هستند. توصيه می شود حدود 20 ميلی متر از لبه ورق زير پروفيل قرار گيرد.

پروفيل هایی از جنس پلی كربنات به صورت H و گرده ماهی در بازار موجود است كه باعث شكيل تر شدن نمای سازه می شوند و می توان پان ها را همرنگ با ورق پلی کربنات مورد استفاده قرار داد.

 

نکات بعد از نصب ورق پلی کربنات

بعد از نصب ورق پلی کربنات از چسب سيليكون، به منظور جلوگيری از ورود گردوغبار بين درزها به درون ورق، استفاده می شود. بهتر است پس از پايان نصب حتماً لايه محافظ پلی اتيلن را از صفحات جدا كنید.

توجه داشته باشید:

  • از نوارهای سيليكونی به دليل ناسازگاری با پلی كربنات استفاده نكنيد.
  • به هيچ عنوان از PVC جهت آب بندی كردن استفاده نكنيد؛ زيرا به مرور زمان با پلی كربنات وارد واكنش شيميایی می شوند.
  • پيشنهاد می شود برای آب بندی كردن از (EPDM) monomer diene propylene Ethylene استفاده كنيد.
  • موقع نصب به هیچ وجه روی صفحات راه نرويد.
  • و در آخر، شيب را به گونه ای تنظيم كنيد كه آب حاصل از شبنم احتمالی در شيارها به سمت مناسب جريان پيدا كند.

 

نکات آموزش نصب ورق پلی کربنات روی دیوار و سقف

  • نصب ورق ها بايد به گونه ای باشد كه لايه UV در معرض آفتاب قرار گيرد. لازم به ذكر است سمت UV ورق روي كاور پلی اتيلنی آن مشخص شده است.
  • شيارهای ورق به صورت عمود بر سازه قرار گيرند.
  • در ناحيه اتصال ورق ها، از پروفيل H آلومينيومی يا پلي كربناتی استفاده می شود.
  • سازه باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا ورق ها به راحتی روی آن در كنار هم قرار گيرند.
  • توجه کنید ورق ها انعطاف پذير بوده و با فشار دست مهار می شوند.
  • در نقطه اتصال پروفيل ها توسط فشار مكانيكي ثابت می شوند.
  • پيچ هاي ميانی بهتر است با فاصله 50 سانتی متر و پيچ های لبه كار قرار بهتر است با فاصله 30 سانتی متر از هم قرار گيرند.
  • در هنگام نصب ورق پلی کربنات برای پوشش سقف، باید از راه رفتن روی ورق ها خودداری شود.
  • از نبشی آلومينيومی در ساخت زوايا، در سازه جهت نگهداری و استحكام و همچنين زيباتر شدن سازه استفاده می شود.

 

بهترین فروشگاه خرید ورق پلی کربنات و نصب محصول

خرید بهترین ورق پلی کربنات پیش از اقدام برای نصب آن حائز اهمیت است. شرکت پلیمر طلایی یزد با تولید باکیفیت ترین ورق پلی کربنات کوشیده تا نیازهای مشتریان خود را به بهترین نحو مرتفع سازد. همچنین برای نصب ورق پلی کربنات می توانید با کارشناسان این شرکت تماس گرفته و راهنمایی بگیرید. ورق پلی کربنات پلیمر طلایی یزد علاوه بر تنوع بالای محصولات موجود، قابلیت سفارشی سازی نیز دارد. برای خرید و نصب ورق پلی کربنات با کارشناسان پلیمر طلایی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 15 =

تماس با ما

با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم. ما تلاش می کنیم در 24 روز در روزهای کاری به تمام سوالات پاسخ دهیم.





    X