دیوارهای صوتی راهکاری برای آرامش

دیوارهای صوتی

دیوارهای صوتی، راهکاری برای محیط زندگی آرام

امروزه، به دنبال توسعه زندگی شهری شاهد افزایش ساخت و ساز، نیاز مبرم به ایجاد بزرگراه‌ها در اطراف مناطق مسکونی و افزایش عبور و مرور وسایل نقلیه هستیم. این رشد پرسرعت، ساکنین شهرهای بزرگ را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. آلودگی صوتی یکی از عمده‌ ترین مشکلات به وجود آمده در پی سروصدای ناشی از تردد وسایل نقلیه و ساخت ‌و ساز است.

در گذشته، ساخت سازه ‌های بتنی در حاشیه بزرگراه‌ ها، به ‌منظور کاهش سروصدا مرسوم بود. این اقدام علاوه بر تحمیل وزن زیاد به سازه‌ های زیرین، سبب ایجاد نمایی نامناسب در شهرها می ‌شد. مهندسان شهرساز، در راستای حل این معضل، پس از مطالعات بسیار تدابیری اندیشیدند. برای آشنایی با بخشی از این تدابیر تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دیوار صوتی چیست و چه ساختاری دارد؟

«دیوار صوتی» به یک لایه‌ عایق با ساختاری خاص نسبت داده می ‌شود که برای جلوگیری از آلودگی صوتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. امروزه بخش موثر دیوار صوتی را ورق های پلی کربنات تشکیل می دهند. استفاده از دیوار صوتی با ورق پلی کربنات مزایایی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • تنوع رنگی بالا
  • قابلیت اجرای سریع
  • مقاومت نسبت به آتش
  • داشتن قابلیت شکل پذیری
  • عدم تغییر رنگ در بلندمدت
  • مقاومت بسیار چشمگیر در برابر ضربه
  • و از همه مهم‌تر مقاومت در برابر عبور صوت ناشی از تردد خودروها

با اجرای اصولی این ورق ها علاوه بر ظرافت و زیبایی ظاهری، کارایی آنها برای سال‌های طولانی تضمین می شود.

دیوار صوتی 2
دیوار صوتی

ضرورت اجرای دیوار صوتی در کلان شهرها

آلودگی صوتی یکی از بزرگترین معضلات زندگی شهری و مدرن است. این نوع از آلودگی اثرات آزاردهنده‌ زیادی دارد که برخی کوتاه‌ مدت و برخی بلند مدت هستند. در ادامه به برخی از مضرات آلودگی صوتی اشاره می کنیم که اجرای دیوار صوتی را الزامی ‌می کند:

  • وزوز گوش
  • کم یا ناشنوایی
  • فشار خون بالا
  • اختلال خواب
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • برخی مشکلات مادرزادی و ژنتیکی

 

بررسی علمی صوت و شدت صوت

صدا به ‌صورت موج حرکت می کند و مستقیم یا غیر مستقیم از طریق انعکاس یا انکسار به گوش شنونده می رسد. شدت صوت با واحد dB (دسی‌بل) در مقیاس لگاریتمی سنجیده می ‌شود. صداهایی که در محدوده قابل شنیدن برای انسان قرار می ‌گیرند، با حرف A یعنی به ‌صورت dBA نشان داده می ‌شوند.

کمترین سطح صدای قابل ‌درک توسط گوش انسان تقریباً ۳ دسی ‌بل و تغییر شدت صوت در حد  dBA ۵ برای یک انسان قابل درک است.
افزایش شدت صوت به میزان dBA 10 تقریباً معادل دو برابر شدن بلندی صوت شنیده شده توسط ماست؛ چرا که رشد آن به صورت لگاریتمی و تصاعدی اتفاق می افتد. یعنی صدایی با شدت dBA ۶۰ تقریباً دو برابر بلندتر از صدایی با شدت dBA ۵۰ به گوش انسان می رسد. در نتیجه می ‌توان گفت میزان آزار صدا هم به صورت تصاعدی برای انسان افزایش می ‌یابد.

دیوار صوتی اتوبان حکیم
دیوار صوتی اتوبان حکیم

 

عوامل موثر در عملکرد و ظاهر دیوار صوتی

با نصب یک دیوار یا مانع میان منبع صدا و شنونده، میزان صدای دریافتی توسط افراد کاهش خواهد یافت. همانطور که پیش ‌تر اشاره شد، این دیوار مانع، امروزه از جنس ورق‌ های پلی کربنات ساخته می شود که از مقاومت و عمر بالایی برخوردار هستند. یک مانع آکوستیکی از این جنس با ارتفاع مناسب، می ‌تواند حداقل ۵ دسیبل آلایندگی صوتی را کاهش دهد.

طراحی دیوار صوتی با عملکرد رضایت ‌بخش و ظاهر چشم نواز، نیازمند بررسی مواردی است که در ادامه به آنها می ‌پردازیم:

  • جنس زمین و شکل آن
  • برآورد هزینه تولید و نصب دیوار صوتی
  • فاصله بين مناطق مسکونی و منبع صدا
  • سهولت تعمیر و نگهداری دیوار صوتی
  • تاثیر آن بر ظاهر شهر، قابلیت عبوردهی نور و عدم ایجاد فضای تاریک
  • عایق سازی اصولی و اجرای دقیق (اتصالات باید عاری از هرگونه منفذ و فاصله‌ خالی بین دیواره ‌ها باشند.)

با این وجود، بسته به شرایط متفاوت اقلیمی و منطقه ای، موارد دیگری نیز باید در پیاده سازی دیوارهای صوتی بررسی شوند.

 

نکات قابل توجه در طراحی دیوارهای صوتی

در طراحی دیوارهای صوتی و نصب آنها چند نکته حائز اهمیت است؛ طراحی دیوارهای صوتی باید در صورت امکان:

  • با محیط پیرامون آنها هم سو باشد
  • به نمادی برای نمایش هویت آن منطقه تبدیل شود
  • به عنوان یک اثر هنری یا معماری در سطح منطقه شناخته شود
  • به ارتقای کارایی و بهبود نمای بصری در محل اجرا منجر شود.

 

طراحی دیوار صوتی، عاملی مهم در ظاهر شهر

آلودگی صوتی تا حد مطلوبی با وجود دیوار صوتی کاهش می ‌یابد، اما در عمل مسائل مهم دیگری از قبیل حفظ زیبایی محیط شهری و مناطق مسکونی نیز نیازمند بررسی است.
بنابراین، بهتر است علاوه بر جنبه‌ کاهش آلودگی صوتی، اثرات آن بر ظاهر محیط و منظره پیرامون را نیز در نظر بگیریم تا به زیبایی شهر بیافزاییم. برای مثال می‌توان به دیوار صوتی پل صدر تهران اشاره کرد. این دیوار، در عین کارایی مطلوب به نمادی چشمگیر برای پل صدر تبدیل شده است. دیوار صوتی پل صدر از پروژه‌های بزرگ و ماندگار «شرکت پلیمر طلایی یزد» به‌ شمار می‌ رود.

 

پلیمر طلایی یزد، پیشرو در ایجاد آرامش و زیبایی

«شرکت پلیمر طلایی یزد» با استفاده از مواد اولیه ماکرولون تولید شرکت بایر آلمان، ماشین‌ آلات مدرن اروپایی، مواد رنگی شرکت کلارینت، تنها تولیدکننده‌ ورق‌ های پلی کربنات تخت تا ضخامت mm 16 در خاورمیانه و دومین تولیدکننده‌ ورق‌ های RFX در جهان است. دیوارهای صوتی بزرگراه های کردستان، حکیم، پل طبقاتی صدر و بزرگراه یادگار امام خمینی با ورق‌های mm 12 این شرکت اجرا شده است.

کاربرد ورق ‌های پلی ‌کربنات بسته به نوع ساختار آنها متفاوت است و به دیوار صوتی محدود نمی شود. از این رو، استفاده از این ورق‌ ها می ‌تواند پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای مشتریان در حوزه ساخت‌وساز باشد. کافی است با کارشناسان پلیمر طلایی یزد تماس بگیرید، نیازهای خود را مطرح نمایید و از مشاوره خریدی حرفه ای بهره مند شوید.

 

کاربردهای دیگر ورق پلی کربنات به جز دیوار صوتی

ورق پلی‌ کربنات علاوه بر دیوار صوتی بزرگراه ها، در پشت‌ بام منازل، شرکت ‌ها و اداراتی که از سیستم های تهویه پرسروصدا استفاده می‌کنند نیز کاربرد دارد. با این وجود، کاربرد ورق پلی‌ کربنات که در قطرهای مختلف، ساختارهای گوناگون و رنگ‌های متنوع تولید می ‌شود، تنها محدود به جلوگیری از سروصدای مزاحم نیست.

ورق‌ های پلی‌ کربنات با ساختارهای به‌ خصوص در ساخت گلخانه‌ ها، زیباسازی ساختمان‌ ها، ساخت سقف کاذب، جداسازی فضاها، شیشه ضدسرقت و ضدگلوله و موارد مشابه کاربرد دارند.

 

کلام پایانی

در این مقاله به تعریف دیوار صوتی، برخی اصول طراحی و ساخت آن پرداختیم. دیوار صوتی ساخته شده از ورق پلی کربنات، به کاهش آلودگی صوتی کمک شایانی کرده و آرامش شهرنشینان را تا حد محسوسی تامین کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید به صفحه محصول «ورق پلی کربنات تخت» مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =

تماس با ما

با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم. ما تلاش می کنیم در 24 روز در روزهای کاری به تمام سوالات پاسخ دهیم.





    X