آشنایی با نحوه نصب ورق پلی کربنات تخت در ۹ مرحله | از مزایا تا نصب طلق شفاف

آشنایی با نحوه نصب ورق پلی کربنات تخت

نحوه نصب ورق پلی کربنات یکی از موارد مهمی است که در استفاده از این محصول مورد توجه واقع می شود. ورق پلی کربنات تخت که در بازار به طلق پلی کربنات نیز شناخته می شود، محصولی بسیار مقاوم و شفاف است. ورق های پلی کربنات تخت در تهیه پوشش پنجره سکوریتی و معمولی سازه های مختلف، نورگیرها، محافظ ماشین آلات، پوشش چراغ خودروها و… کاربرد دارند.

ورق تخت یا طلق پلی کربنات به منظور استفاده های گوناگون در رنگ ها و ضخامت های متنوعی تولید و عرضه شده و نصب آسانی دارد. برای نصب طلق پلی کربنات به طور خلاصه به ابزارهایی برای انجام عملیات برش، دریل، فرزکاری، اتصال و تمیزکاری نیاز است. در این مقاله سعی داریم ضمن اشاره به مشخصات فنی و مزایا و کاربردهای طلق پلی کربنات، به طریقه نصب ورق پلی کربنات تخت در 9 مرحله بپردازیم. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

مشخصات فنی ورق پلی کربنات تخت

پیش از اشاره به نحوه نصب ورق پلی کربنات، بهتر است مشخصات فنی این محصول را بررسی کنیم. ورق های پلی کربنات معمولا از ضخامت 2 تا 12 میلیمتر تولید می شوند. طول و عرض استاندارد این ورق ها 2050×3050 میلیمتر است. ورق پلی کربنات تخت از طریق فرایند اکستروژن گرانول های پلی کربنات تولید می شود و به علت مقاومت بسیار بالا و شفافیت مطلوب، به فولاد شفاف معروف است. طلق پلی کربنات در رنگ های متنوعی تولید می شود و برای محیط داخل و همچنین محیط خارج سازه مناسب است. مشخصات فنی ورق تخت پلی کربنات به شرح زیر است:

 

جدول مشخصات فنی ورق تخت

 

مزایا و کاربردهای ورق پلی کربنات تخت

علت محبوبیت و نصب طلق پلی کربنات در بیرون و داخل سازه، مزایا و کاربردهای این محصول است. پیش از آشنایی با نحوه نصب ورق پلی کربنات با کاربردها و مزایای این محصول آشنا شویم:

مزایای ورق پلی کربنات تخت

ورق پلی کربنات تخت نور را به خوبی عبور داده و سطحی کاملا شفاف دارد. این محصول در گستره دمایی بالا و پایین نیز عملکرد بسیار مطلوبی از خود نشان می دهد. از مزایای اصلی ورق پلی کربنات تخت، عایق مکانیکی، حرارتی و الکتریکی بودن آن است. مزایای طلق شفاف به طور کلی عبارنتد از:

  • قابلیت استفاده و نصب آسان
  • عایق مکانیکی، حرارتی و الکتریکی
  • شکل پذیری آسان با خلاء
  • قابلیت بازیافت آسان
  • عملکرد مطلوب در دماهای بالا و پایین
  • خود خاموش شونده در هنگام حریق (غیر قابل اشتعال)
  • مقاومت ضربه ای بسیار بالا و تقریبا غیر شکننده (250 برابر شیشه)
  • سبک بودن محصول (تقریبا ½ وزن شیشه با همان ابعاد)
  • شعاع انحنا ایمن حدود 175 برابر ضخامت آن است

کاربردهای ورق پلی کربنات تخت

علت لزوم دانستن نحوه نصب ورق پلی کربنات تخت ، کاربردهای زیاد این محصول در صنایع و سازه های گوناگون است. تعدادی از مهم ترین کاربردهای ورق پلی کربنات به شرح زیر است:

  • ساختمان سازی
  • صنایع تبلیغاتی
  • صنعت حمل و نقل
  • جایگزینی مناسب برای شیشه
  • گلخانه سازی
  • ساخت پنجره سقفی
  • پارتیشن بندی
  • ساخت گنبدهای شفاف تزیینی
  • اتاقک سازی
  • استادیوم های فضای باز یا بسته
  • ساخت سقف پاسیو و راهروهای مسقف شفاف

 

نصب ورق پلی کربنات

به طور کلی می توان گفت در محلی که شفافیت شیشه و مقاومت بالاتر نیاز است، می توان از ورق تخت پلی کربنات یا همان طلق شفاف استفاده کرد.

نحوه نصب ورق پلی کربنات تخت در ۹ مرحله

در این بخش از مقاله به آموزش نحوه نصب ورق پلی کربنات تخت می پردازیم. به طور کلی 9 مرحله برای نصب طلق پلی کربنات وجود دارد که به شرح زیر هستند:

۱. اصول کلی پیش از نصب طلق پلی کربنات تخت

تهیه ابزارآلات لازم: پیش از آموزش نحوه نصب ورق پلی کربنات تخت، بهتر است لوازم مورد نیاز برش و نصب را تهیه کرد. برای برش و نصب طلق پلی کربنات از ابزارآلات معمولی آهنگری و نجاری نیز می توان بهره گرفت؛ اما ابزارآلات سخت، کوچک و برنده بیشتر پیشنهاد می شوند.

دقت در ابعاد ورق: ضریب انبساط خطی ورق پلی کربنات تخت برابر 0.065mm/m°c بوده که به مقدار قابل توجهی از فلزات و شیشه بزرگتر است. از این رو، بهتر است همیشه ابعاد محصول چک شود و در مواردی که باید در چهارچوب قرار بگیرند میزان انبساط و انقباض ورق ها در تابستان و زمستان نیز در نظر گرفته شود. ﻓﺮاﻣﻮش ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ورق ها در ﻣﻮاردی که ﺣﺮارت دهی می شوند (بالای دمای Glass Transition  که تقریبا  °c145 است) بسته به ضخامت دچار جمع شدگی 3 تا 6 درصدی می شوند.

طول/ عرض ورق پلی کربنات تخت (mm)

افزایش یا کاهش ابعاد با تغییر دما (mm)

500

3

1000

5

1500

7

2000

10

3000

15

محاسبات مربوط به نیروی باد: نیروی ناشی از باد باید در محاسبات نصب طلق پلی کربنات در نظر گرفته شود. خمش مجاز از لبه ورق های عمودی تقریبا 20 میلیمتر است. برای نیروی باد 1000 نیوتن بر متر مربع، حدود ضخامت ورق را بر حسب عرض ورق مشخص می کنند:

ضخامت (mm)

عرض ورق پلی کربنات تخت (mm)

3

400

4

600

5

800

8

1000

10

1200

12

1400

15

1600

 

پوشش محافظتی: ورق های پلی کربنات تخت ﺑﺎ یک لایه پوشش ﻣﺤﺎﻓﻆ از ﺟﻨﺲ پلی اتیلن روﻛﺶ می شوند ﺗﺎ در هنگام ﺣﻤﻞ و نقل دچار ﺧﺮاش نشده و ﺷﻔﺎﻓﻴﺖ آﻧﻬﺎ ﺣﻔﻆ ﺷﻮد. بهتر است هنگام ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻛﺎری آﻧﻬﺎ این پوشش برداشته شود. اگر پس از نصب طلق پلی کربنات اﻳﻦ پوشش باقی ﺑﻤﺎﻧﺪ، در آﻳﻨﺪه ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﺛﺮ ﻧﻮر ﺧﻮرﺷﻴﺪ ﺟﺪا ﻛﺮدن آن ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻞ ﻣﻮاﺟﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﻗﺒﻞ از ﻋﻤﻠﻴﺎت حرارتی، برای مثال “ﺷﻜﻞ دهی حرارتی” (Thermo Forming) ﻧﻴﺰ اﻳﻦ پوشش ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﺷﻮد. به منظور انجام هرگونه نشانه گذاری برای ﺳﻮراخ ﻛﺮدن ﻳﺎ ﺧﻂ ﺑﺮش، ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ از یک ﻣﺪاد ﻧﺮم روی ﻓﻴﻠﻢ ﻣﺤﺎﻓﻆ استفاده ﺷﻮد. اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار ﺗﻴﺰ و ﺑﺮﻧﺪه ﻣﻮﺟﺐ ترک و ﺷﻜﺎف روی ورق ها می شود.

۲. برش با اره (Sawing)

از انواع مختلف اره می توان برای برش ورق پلی کربنات تخت بهره گرفت. ابزارهای برشی مانند اره نواری (Band Saw)، اره دایره ای (Circular Saw) و اره دستی برای برش این محصول مناسب هستند. در ﻣﻮرد اره دستی ﺑﺎﻳﺪ از اره های ﻇﺮﻳﻒ ﺑﺎ فاصله ﻛﻢ ﺑﻴﻦ دﻧﺪاﻧﻪ ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد. توصیه می شود از اره جدید و تیز استفاده شود و در صورت برش با سرعت بالا، خنک کننده نیز حضور داشته باشد.
یکی از معایب برش با اره ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻜﻞ لبه ها یا خراش و شکستگی آنهاست. برای جلوگیری از بروز این مشکل اره باید ﺑﻪ اﻧﺪازه کافی ﺗﻴﺰ و ﺑﺮﻧﺪه ﺑﺎﺷﺪ. همچنین ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺮش و پیش رﻓﺘﻦ اره باید چک شود و در ﺻﻮرت ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﻛﺎﻫﺶ یابد. برای انجام عملیات خنک کاری، از خنک ﻛﻨﻨﺪه هایی ﻣﺎﻧﻨﺪ هوای ﻓﺸﺮده اﺳﺘﻔﺎده می شود.

۳. مته کاری (Driling)

مته های اﺳﺘﺎﻧﺪاردی ﻛﻪ برای  ﻓﻠﺰات استفاده می شوند، در صورت تیز بودن، کاملا برای سوراخ نمودن ورق پلی کربنات تخت مناسب هستند. ﻣﻌﻤﻮﻻ خنک کاری در هنگام سوراخ کردن لزومی ندارد. برای اﻳﺠﺎد سوراخ های ﻋﻤﻴﻖ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ از آب ﻳﺎ هوای ﻓﺸﺮده برای خنک ﻛﺮدن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد. همچنین مته باید ﻣﺮﺗﺐ از ورق فاصله گرفته و جدا شود ﺗﺎ ﻫﻢ خنک تر شده و هم ﺗﺮاﺷﻪ ﻫﺎی ایجاد شده ﺟﺪا ﺷﻮﻧﺪ. هنگام ﻧﺼﺐ ورق ها در ﻣﺤﻞ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ توجه شود که در ﻣﺤﻞ ﺳﻮراخ ﻫﺎ، ﺷﻜﺎف ﻳﺎ شکستگی وجود ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. نکته قابل توجه این مورد اندازه سوراخ مته است. سوراخ مته حتما باید گشادتر از قطر پیچ باشد تا امکان انبساط و انقباض ورق فراهم شود.

۴. فرزکاری (Milling)

ورق پلی کربنات تخت قابلیت این را دارد که توسط ماشین های پرسرعت استاندارد فرزکاری، تحت این عملیات قرار بگیرند. نکته فرزکاری این محصول این است که مته دستگاه به قدر کافی برنده و موثر باشد.

۵. برش با لیزر (Laser Cutting)

ورق های پلی کربنات تخت را می توان ﺗﻮﺳﻂ پرتو ﻟﻴﺰر ﺑﺮش داد. از ﻟﻴﺰر می توان ﺑﺮاي اﻳﺠﺎد ﺳﻮراخﻫﺎ و طرح های پیچیده روی ورق اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد. ﺧﻄﺎی ﻛﺎر در اﻳﻦ روش از ﻣﺎﺷﻴﻦ آﻻت معمولی ﻛﻤﺘﺮ اﺳﺖ. نکته حائز اهمیت در این نوع برش توجه به ﻗﺪرت پرتو تابشی و ﺳﺮﻋﺖ ﺣﺮﻛﺖ آن روی ورق اﺳﺖ ﺗﺎ از ﺳﻔﻴﺪ ﺷﺪن ورق جلوگیری ﺷﻮد. پس از ﺑﺮش با لیزر، لبه های بریده شده کمی تیره و ﺑﺮﺷﺘﻪ می شود. در صورتی که ظاهر خط برش اهمیت داشته باشد،استفاده  از ﻟﻴﺰر برای ﺑﺮش ﺗﻮﺻﻴﻪ نمی شود. اﻳﻦ اﺗﻔﺎق ﻣﻌﻤﻮﻻ برای ورق های تخت ﺑﺎ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ از 2ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ اﺗﻔﺎق می افتد.

۶. جوشکاری (Welding)

از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻋﻤﻞ ﺟﻮﺷﻜﺎری روی ورق های پلاستیکی ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻐﻴﻴﺮ رﻧگ می شود،  ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻓﻘﻂ در ﻣﻮرد ورق هایی ﺑﺎ رﻧگ ﺗﻴﺮه ﻳﺎ ﻣﺎت پیشنهاد می شود. نکته مهم توجه به ﺗﻤﻴﺰ و خشک بودن ﺳﻴﻢ ﺟﻮش و ﻣﺤﻞ ﺟﻮش است ﺗﺎ از اﻳﺠﺎد ﺣﺒﺎب در محل جوش جلوگیری ﺷﻮد. از جوش با هوای داغ (برای ورق های با عرض حداکثر 300 میلیمتر) و جوش اولتراسونیک نیز برای اتصال قطعات پلی کربنات به یک دیگر استفاده می شود.

۷. شکل دهی (Forming)

فرایند شکل دهی برای ورق های پلی کربنات تخت به دو شکل فرم دهی سرد (Cold Forming) و فرم دهی گرم (Thermo Forming) تقسیم می شود. در روش سرد می توان ورق را خم یا تا نموده و در روش گرم پس از انجام مراحل مقدماتی ورق به شکل مورد نظر می رسد.

۸. نحوه اتصال ورق های پلی کربنات تخت به یک دیگر

نحوه اتصال ورق های پلی کربنات تخت به شکل های زیر است:

  • چسباندن با چسب های حلال: این روش آسان ترین راه برای چسباندن دو قطعه پلی کربنات در نصب طلق پلی کربنات به شمار می رود. معروف ترین حلالی که برای این کار وجود دارد، حلال کلروفرم است.
  • چسباندن با مواد چسبناک: قطعات ورق پلی کربنات را می توان با چسب های صنعتی ﻣﻌﻤﻮل، ﺑﻪ ﺷﺮﻃ سازگاری با این محصول، ﺑﻪ ﻫﻢ ﻳﺎ به ﻫﺮ پلاستیک دیگری چسباند.
  • بستن ورق ها به یک دیگر: اﻳﺠﺎد ﺳﻮراخ در ورق های پلی کربنات اﺳﺘﺤﻜﺎم آﻧﻬﺎ را ﻛﻢ می کند. از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺿﺮﻳﺐ اﻧﺒﺴﺎط خطی پلی کربنات ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ بزرگتر از ﻓﻠﺰات و ﺷﻴﺸﻪ اﺳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ در چفت و ﺑﺴﺖ ﻛﺮدن ورق ها اﻳﻦ ﻣﻮرد را در ﻧﻈﺮ داشته و اﻗﺪاﻣﺎت پیشگیرانه را در ﺟﻬﺖ جلوگیری از وارد آﻣﺪن ﺧﺴﺎرات اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آورد. همچنین ﻣﻮﻗﻊ ﺑﺴﺘﻦ آﻧﻬﺎ توجه ﺷﻮد ﻓﺸﺎر ﺑﻪ ﻧﻘﺎط خاصی وارد نشده و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از واﺷﺮ ﻳﺎ ﻧﻮارﻫﺎی باریک، ﻓﺸﺎر روی ﺳﻄﺢ ﺗﻮزﻳﻊ شود.

۹. تمیز کردن

ورق پلی کربنات ﺗﺨﺖ عاری از ﻣﻨﺎﻓﺬ و سوراخ های رﻳﺰ بوده و گرد و ﻏﺒﺎر چندانی ﺑﻪ ﺧﻮد نمی گیرد و ﺑﻪ راحتی ﺑﺎ آب، دﺳﺘﻤﺎل ﻧﺮم، محلول آب صابون ﻳﺎ اﺳﻔﻨﺞ ﺗﻤﻴﺰ می شود. نکته مهم این است که ﺑﻪ ﻫﻴچ ﻋﻨﻮان نباید برای تمیز کردن طلق پلی کربنات از دﺳﺘﻤﺎل خشک اﺳﺘﻔﺎده کرد. ﺗﻮﺻﻴﻪ می شود برای این کار از پاک کننده های غیر آسیب زننده و خورنده پلی کربنات استفاده شود.
برای تمیز کردن ورق پلی کربنات تخت هرگز نباید از ابزار نوک تیز، پاک کننده های آلکالین، حلال ها، بنزین سرب دار و ﺗﺘﺮاﻛﻠﺮﻳﺪﻛﺮﺑﻦ بهره برد. اگر ﺑﺎ دﺳﺘﻤﺎل ﻧﺮم و ﻣﺮﻃﻮب ﺳﻄﻮح چرب تمیز نشد، استفاده از ﻧﻔﺖ ﻳﺎ گازوئیل سبک بلا مانع است.

کلام پایانی

ورق پلی کربنات تخت که در بازار به طلق شفاف یا طلق پلی کربنات نیز معروف است، به علت شفافیتی مانند شیشه و استقامتی ۲۵۰ برابر آن با استقبال مشتریان رو به رو شده است. مزایای ورق پلی کربنات نشکن یا تخت بیش از پیش به کاربردهای این محصول افزوده است. نحوه نصب ورق پلی کربنات تخت، مراحل ساده ای دارد و به ابزارآلات پیشرفته نیاز چندانی ندارد.از این رو، می توان با صرف کمترین زمان، نصب طلق پلی کربنات را به پایان رساند. شرکت پلیمر طلایی یزد این محصول را در گستره ی ضخامتی 2 تا 12 میلیمتر تولید و عرضه می کند. برای خرید طلق شفاف پلیمر طلایی یزد می توانید به فروشگاه آنلاین پلیمر طلایی یزد مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =

تماس با ما

با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم. ما تلاش می کنیم در 24 روز در روزهای کاری به تمام سوالات پاسخ دهیم.





    X