آموزش طریقه نصب پلکسی گلاس در 6 مرحله | از تعریف تا مزایای ورق آکریلیک

نصب پلکسی

ورق آکریلیک یا پلکسی گلاس یکی از پرکاربردترین ورق ‌های پلیمری در صنایع مختلف به ‌شمار می‌رود. این محصول با توجه به ویژگی‌ های خود مانند سبک وزن بودن، تنوع رنگی بالا و شفافیت مطلوب در صنایع ساختمان و تبلیغات استفاده‌ های فراوانی دارد. طریقه نصب پلکسی آسان بوده و با توجه به وزن کم ورق به‌ راحتی قابل انجام است.

نحوه نصب پلکسی گلاس از 6 مرحله برش، مته‌کاری، اتصال قطعات و شکل‌دهی ورق تشکیل می‌شود. نحوه نصب پلکسی گلاس از 6 مرحله برش، مته کاری، اتصال قطعات و شکل دهی ورق تشکیل می شود. در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی کامل تر تعریف، مزایا و کاربردهای ورق آکریلیک، به طریقه نصب پلکسی بپردازیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

ورق پلکسی چیست؟

در پاسخ به سوال “ورق پلکسی چیست“، باید گفت ورق آکریلیک یا به اصطلاح بازار پلکسی گلاس، از پرکاربردترین ورق های پلیمری به شمار می رود. این محصول با فرمول شیمیایی پلی متیل متاکریلات، یکی از سخت ترین و محکم ترین پلیمرها با شفافیتی بالاتر از شیشه و سطحی صاف و صیقلی و مقاوم است.

ورق آکریلیک با جذب رطوبت بسیار کم و مقاومت کششی و الکتریکی مطلوب، از مزایای زیادی برخوردار بوده و کاربردهای بسیاری در صنایع گوناگون پیدا کرده اند. ورق آکریلیک یا ورق PMMA، در صنایع مختلف به عنوان جایگزینی سبک وزن و مقاوم در برابر شکستن استفاده های بسیاری دارد. طریقه نصب پلکسی آسان بوده و به محبوبیت آن افزوده است.

 

ورق پلکسی چیست؟

مزایا و کاربردهای ورق آکریلیک

مزایای ورق آکریلیک باعث پدید آمدن کاربردهای زیاد این محصول شده است. از مهم ترین مزایای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طریقه نصب پلکسی آسان بوده و به زمان کمی نیاز دارد.
  • این محصول نسبت به شیشه وزن بسیار کمتری دارد.
  • مقاومت ورق آکریلیک نسبت به ضربه مطلوب است.
  • در صورت شکستن ورق پلکسی، ورق به تکه های بزرگ و بی خطر تبدیل می شود.
  • پلکسی گلاس به نور مرئی اجازه عبور داده و از شفافیت 92% برخوردار است.
  • ورق پلکسی گلاس در برابر اشعه UV خورشید مقاوم است و به مرور زمان رنگ و کیفیت خود را از دست نمی دهد.
  • ورق آکریلیک یا پلکسی گلاس، قابل بازیافت است و می توان از آن برای تولید محصولات جدید استفاده کرد.

طبق مزایای ورق آکریلیک، کاربرهای این محصول گسترش یافته و مطابق موارد زیر است:

  • ساختمان سازی: ساخت نورگیر، پارتیشن بندی، سقف کاذب، استند اداری، کابین دوش
  • نورپردازی و روشنایی: اجزای روشنایی داخل ساختمان، عدسی، پوشش لامپ، لنزهای کنترل روشنایی
  • صنعت: اتاقک و پوشش های ایمنی کارگران و ماشین آلات، مخازن و لوله های شفاف
  • صنایع تبلیغاتی: تابلوی فروشگاه ها، اجزا و قطعات تزیینی مراکز فروش، تابلوهای گرافیکی مصور، ساخت ویترین و باکس های شیشه ای محصولات

بررسی مقاومت شیمیایی، پیش از آموزش طریقه نصب پلکسی

پیش از آموزش طریقه نصب پلکسی، بهتر است مقاومت شیمیایی ورق آکریلیک را بررسی کنیم. ورق آکریلیک در دمای محیط، در برابر هیدروکربن های استاندارد، سوخت کاربراتور بدون آروماتیک، روغن های معدنی، حیوانی و گیاهی، آب، محلول های آبی نمک و اسید و باز رقیق مقاوم هستند. هیدروکربن های حلقوی، هیدروژن کلرید، استر، استر و کتون ها به پلی متیل متاکریلات آسیب می رسانند.

انبارش و جابجایی، اولین نکته از طریقه نصب پلکسی

ورق آکریلیک نباید ﺑﺎ ﺑﺴﺘﻪ بندی اصلی در ﻓﻀﺎي ﺑﻴﺮون اﻧﺒﺎر شده و در ﻣﻌﺮض ﺗﻐﻴﻴﺮات آب و هوایی و دمایی قرار بگیرد. در اﺛﺮ اﻧﺒﺎر ﻛﺮدن ورق پلکسی گلاس در محیط ﻣﺮﻃﻮب، ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ دمایی، در ورق ها موج ایجاد می شود؛ حتی اگر روی ﻫﻢ و به صورت ﻫﻤﻮار ﻗﺮار بگیرند. لایه پلی اتیلنی ﻣﺤﺎﻓﻆ، ﺻﻔﺤﻪ را در ﺑﺮاﺑﺮ آلودگی، ﺑﺎر مکانیکی و ﺧﺮاش ﺣﻔﺎﻇﺖ می کند.

ﺗﻮﺻﻴﻪ شده اﻳﻦ ﻻﻳﻪ ﺗﺎ آﺧﺮﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ روی ورق باقی مانده و سپس از آن ﺟﺪا شود. اﻳﻦ ﻻﻳﻪ برای ﻣﻮاﺟﻪ طولانی ﻣﺪت در ﺑﺮاﺑﺮ هوای ﺑﺎز طراحی ﻧﺸﺪه و در ﺑﺮاﺑﺮ گرما و اﺷﻌﻪ UV ﻣﻘﺎوﻣﺖ محدودی دارد.
اگر ورق آکریلیک در فضای ﺑﺎز و ﺑﺪون ﺣﻔﺎظ اﻧﺒﺎر شده، ﺑﻌﺪ از ﺣﺪود 4 ﻫﻔﺘﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﻴﻠﻢ ﻣﺤﺎﻓﻆ پلی اتیلن از آن جدا شود؛ زﻳﺮا ﺑﻌﺪا ﺑﻪ سختی ﺟﺪا شده و اﻳﻦ پدیده می تواند ﺑﻪ ورق آﺳﻴﺐ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.

خشک کردن ورق، پیش از نصب پلکسی

ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع اﻧﺒﺎرش و ﺷﺮاﻳﻂ آب و هوایی، ﺻﻔﺤﺎت پلاستیکی رﻃﻮﺑﺖ را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﺬب می کنند. اگرچه ﺟﺬب رﻃﻮﺑﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮي روی ﺧﻮاص مکانیکی ﻧﺪارد. رطوبت ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ در فرایندهای بعدی مانند ﺧﻢ ﻛﺮدن ﻳﺎ گرمادهی ﻗﺒﻞ از ﺷﻜﻞ دهی و در دماهای ﺑﺎﻻﺗﺮ اﺛﺮ نامطلوبی برجای بگذارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ نوع استفاده از ورق پلکسی، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻗﺒﻞ از هرکاری، ﻋﻤﻠﻴﺎت خشک ﻛﺮدن ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ.

 

مته کاری، نکته مهم در طریقه نصب پلکسی
مته کاری

پلیش لبه ورق پلکسی
پلیش لبه ورق پلکسی

اتصال قطعات پلکسی به یک دیگر
اتصال قطعات پلکسی به یک دیگر

برش ورق آکریلیک برای نصب محصول

در طریقه نصب پلکسی، برش ورق مطرح می شود. ورق های آکریلیک را با روش های مختلفی می توان برش داد. بسته به نوع ابزار در دسترس، می توانید ورق را برش داده و سپس نصب را انجام دهید. نکته قابل توجه در برش ورق، بررسی ضخامت و شکل مد نظر برش است. در ادامه به نحوه انتخاب ابزار صحیح و روش برش ورق پلکسی (ورق آکریلیک) اشاره می کنیم:

  • برش با چاقو یا قلم سوزنی: ورق های پلکسی ﺑﺎ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﻛﻤﺘﺮ از 4,5 ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ را می توان ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ یک ﺷﻴﺸﻪ ﺑﺮش زد. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮر می توان از یک وﺳﻴﻠﻪ برای ﺧﻂ اﻧﺪاﺧﺘﻦ و اﻳﺠﺎد ﺷﻴﺎر روی ورق، ﻣﺎﻧﻨﺪ چاقوی ﺧﻂ اندازی ﻳﺎ حکاکی یا ﻗﻠﻢ سوزنی فلزی اﺳﺘﻔﺎده کرد.
  • برش با ابزار: ورق پلکسی ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺗﻮﺳﻂ اره گردبر (Circular Saw)، اره نواری (Band Saw)، اره آهن بر، اره منبت کاری، اره برقی و یا اره دستی به اندازه دلخواه برش داده می شوند.
    اره گردبر: تولیدکنندگان ﺻﻔﺤﺎت پلاستیکی ﻣﻌﻤﻮﻻ از اره گردبر اﺳﺘﻔﺎده می کنند. همچنین برای ﺑﺮش در ﺗﻌﺪاد زﻳﺎد، از ﺧﻄﻮط کامپیوتری اﺳﺘﻔﺎده می شود. با روش اتوماتیک و کامپیوتری برش ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮی اﻧﺠﺎم ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
    اره نواری: ﻣﻌﻤﻮﻻ برای ﺑﺮش اﺷﻜﺎل، پیراستن و ﺗﺮاﺷﻴﺪن قطعه های قالب گیری شده ورق پلکسی گلاس (ورق آکریلیک) از اره های نواری که در ﺻﻨﺎﻳﻊ چوب و ﻓﻠﺰ ﺑه کار می روند اﺳﺘﻔﺎده می شود.
    اره منبت کاری: برای برش ﻣﺎﻛﺖ ﻳﺎ ﻫﺮ نمونه دیگری که ﺟﻬﺖ ﺑﺮش ﻣﺮﺗﺒﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ می کند، می توان از اره های منبت کاری ﻳﺎ سیم های ﺑﺮش اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد.
    اره برقی: اره های برقی به منظور اﻳﺠﺎد برش های ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺗﺼﺎﻻت ﻛﺎم و زﺑﺎﻧﻪ ﻛﺎرﺑﺮد دارﻧﺪ. ﻟﺒﻪ های ﺑﺮش ﻧﺎﺻﺎف و زﺑﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺷﺎﻳﺪ ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ تمیزکاری ﺷﻮﻧﺪ. دندانه های اره ﺑﺎﻳﺪ ﻇﺮﻳﻒ باشند. همچنین اره باید مطابق دستورالعمل روی بسته بندی، برای پلاستیک های سخت ﻗﺎﺑﻞ استفاده باشد.
    اره دستی: برای ﺑﺮش کارهای هنری می توان از اره های دستی منبت کاری، اره کمانی و اره آهن بر با دندانه های ﺗﻴﺰ و ﻇﺮﻳﻒ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد. در صورت ثابت کردن ورق روی سطح برش، نتیجه کار بهتر خواهد شد.

مته کاری، نکته مهم در طریقه نصب پلکسی

در طریقه نصب پلکسی یکی از موارد مهم سوراخ کردن ورق است. برای سوراخ کردن ورق آکریلیک باید از مته استفاده نمود. برای سوراخ کردن ورق پلکسی گلاس می توان از ﻣﺘﻪ های حلزونی معمولی ﻛﻪ برای ﺳﻮراخ ﻛﺮدن ﻓﻠﺰات ﺑه کار می روند اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد. نکته قابل توجه زاویه مته است؛ برای سوراخ کردن ورق پلکسی ﺑﺎﻳﺪ مته ای ﺑﺎ زاوﻳه 60 ﺗﺎ 90 درﺟﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﻛﻨﻴﻢ.

برای ﺳﻮراخ ﻛﺮدن ورق هایی با ضخامت کم، بهتر است ورق روی سطحی ﺻﺎف و ﻣﺤﻜﻢ ﻗﺮار بگیرد ﺗﺎ از لب پر شدن لبه های ﺳﻮراخ زﻳﺮ ورق جلوگیری شود.
ﻣﺘﻪ کاری باید ﺑﺎ اﺣﺘﻴﺎط و ﺑﻪ آهستگی انجام شود. بهتر است ﺑﻪ ﻣﺤﺾ اﻳﻨﻜﻪ اﺛﺮ ﻣﺘﻪ روی ﺻﻔﺤﻪ اﻳﺠﺎد ﺷﺪ، ﺳﺮﻋﺖ ﻛﺎر اﻓﺰاﻳﺶ یابد. سپس، کمی زودﺗﺮ از ﺧﺮوج ﻣﺘﻪ از طرف دیگر ورق، ﺳﺮﻋﺖ ﺣﺮﻛﺖ دﺳﺖ و ﻓﺸﺎر وارده ﻛﺎﻫﺶ یابد. در ﻣﻮرد ورق هایی با ضخامت بالا و اﻳﺠﺎد سوراخ های ﻋﻤﻴﻖ، ﺣﺘﻤﺎ در ﺣﻴﻦ ﻛﺎر باید چندین بار مته از روی کار جدا شود تا از ایجاد حرارت موضعی جلوگیری به عمل آید.

اتصال قطعات پلکسی به یک دیگر

  1. چسباندن (Bonding): ورق های آکریلیک را می توان ﺗﻮﺳﻂ چسب های ﺣﻼل ﺑﻪ یک دیگر چسبانده و اﺗﺼﺎﻻت ﺷﻔﺎف، ﻣﺤﻜﻢ و ﺑﺎدواﻣﻲ را اﻳﺠﺎد ﻛﺮد. ﻋﻨﺎﺻﺮ و ﻣﻮاد تشکیل دهنده چسب های ﺣﻼل در ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮاﻗﻊ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻮاد خطرناکی اﺳﺖ ﻛﻪ هنگام کار باید ﻧﻬﺎﻳﺖ دﻗﺖ را به عمل آورد. اﺳﺘﺤﻜﺎم و زیبایی اﺗﺼﺎﻻت به دقت نصب کننده ورق و طریقه نصب پلکسی گلاس بستگی دارد.

اﻳﺠﺎد اﺗﺼﺎﻻت ﺧﻮب، دﻗﺖ زﻳﺎد و ﻣﻬﺎرت ﻗﺎﺑﻞ توجهی می طلبد. ﻣﻮﻗﻊ ﻛﺎر ﺑﺎ چسب های ﺣﻼل آکریلیک ﺑﻪ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﺎي زﻳﺮ ﺗﻮﺟﻪ شود:

  • کار باید در محیطی با تهویه مطلوب انجام شود.
  • ﻣﻮﻗﻊ ﻛﺎر استعمال دخانیات ممنوع است. زﻳﺮا اﻳﻦ ﺣﻼل ﻫﺎ، ﻓﺮّار و ﻗﺎﺑﻞ اﺷﺘﻌﺎل ﻫﺴﺘﻨﺪ.
  • توجه شود چسب با پوست بدن تماس پیدا نکند.
  • دمای چسباندن ﻣﻌﻤﻮﻻ دمایی ﺣﺪود 21 ﺗﺎ 24 درﺟﻪ سانتی گراد توصیه می شود.
  • دستورالعمل ها و توصیه های سازنده چسب دنبال شوند.
  • ﻣﺤﻞ اﺗﺼﺎﻻت باید ﻗﺒﻞ از چسباندن ﺗﻤﻴﺰ ﺷﻮﻧﺪ.
  1. جوشکاری (Welding): نحوه نصب پلکسی گلاس با جوشکاری روش های مختلفی دارد که بسته به شکل و اندازه قطعات متغیر است. ﻳﻜﻲ از ﻣﻌﺎﻳﺐ جوشکاری، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺗﻨﺶ کششی بالایی اﺳﺖ ﻛﻪ پس از ﺳﺮد ﺷﺪن در ﻣﺤﻞ ﺟﻮش اﺗﻔﺎق می افتد. اﻳﻦ ﺗﻨﺶ ﺑﺎ گرم ﻛﺮدن ﻗﻄﻌﺎت ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺗﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﺣﺪ ﻣﻤﻜﻦ ﻗﺒﻞ از ﻋﻤﻞ جوشکاری ﻛﺎﻫﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ. به طور کلی دو روش برای جوشکاری ورق وجود دارد:
  • جوشکاری با هوای داغ: ﻣﺘﺪاول ﺗﺮﻳﻦ روش برای اﺗﺼﺎل ورق های پلکسی گلاس به یک دیگر، استفاده از هوا، کربن دی اکسید یا نیتروژن داغ است. در این روش میله جوش روی یک سمت محل جوش قرار گرفته و توسط هوای داغ میله جوش و محل جوش گرم می شوند. نکات تکمیلی این روش جوشکاری به شرح زیر است:

دمای هوای داغ: از 330 تا ˚c 350

دمای میل جوش PVC: از 280 تا ˚c 320 است

سرعت جوشکاری: 150 تا 250 میلیمتر در دقیقه

فاصله نازل هوای داغ تا نقطه جوشکاری: 10 تا 20 میلیمتر

قطر نازل هوای داغ: تقریبا برابر قطر میل جوش مورد استفاده

دبی هوای داغ: 25 لیتر در دقیقه

فشار وارد بر میل جوش: نیرویی حدود 20 نیوتن باید به طور عمودی بر میل جوشی به قطر 3 میلیمتر وارد شود.

  • جوشکاری توسط صفحه داغ: برای این روش، ورق های مورد نظر برای اتصال به یک دیگر را به آرامی به یک صفحه داغ ˚c 400 فشار داده تا به آرامی گرم شده و شکل پذیر شوند. سپس دو ورق پلکسی گرم شده به آرامی به یک دیگر فشار می شوند و تا جامد شدن مجدد ورق ها این عمل ادامه پیدا می کند.
  1. بستن توسط پیچ (Clamping): بهترین روش برای بستن ورق ها به یک دیگر و بهترین نحوه نصب پلکسی گلاس، استفاده از گیره و پیچ و مهره است. با بستن ورق ها توسط پیچ، تنشی به وجود نمی آید، نیروهای وارده روی بیشترین سطح ممکن پخش می شوند و آزادی کافی جهت انبساط ورق فراهم می شود.

برای جلوگیری از شکستگی های حاصل از تنش های وارده، می توان از نوارهای الاستیک و قابل انعطاف برای محکم کردن اتصالات استفاده کرد. نکته قابل توجه این است که نوارها نباید زیاد محکم بسته شوند.

 

شکل دهی ورق آکریلیک
شکل دهی ورق آکریلیک

شکل دهی ورق آکریلیک

طریقه نصب ورق پلکسی گلاس شکل داده شده مشابه ورق تخت پلکسی است. ورق آکریلیک در صورت گرم شدن رفتاری مانند یک لاستیک نرم دارند و در این حالت قابل انعطاف بوده و شکل پذیر می شوند. به محض سرد شدن، ورق سخت شده و فرمی که گرفته را حفظ می کند. گرم کردن بیش از اندازه ورق پلکسی گلاس می تواند منجر به تاول زدن یا سوختن آنها شود.

توجه شود که ورق پلکسی یا آکریلیک در صورت گرم شدن بیش از حد، تجزیه شده و گازهای قابل اشتعالی تولید می کنند. این گازها در محیط بدون تهویه می توانند موجب انفجار شوند. به همین دلیل توصیه می شود این ورق ها در محیط آشپزخانه گرم نشوند. برای فرم دهی ورق پلکسی گلاس به دو روش می توان عمل کرد:

  • خم کردن حرارتی (Hot Bending): دراﻳﻦ روش از یک اﻟﻤﻨﺖ حرارتی باریک ﻳﺎ Heating Filament اﺳﺘﻔﺎده می شود. اگر از این المنت ﺑﻄﻮر ﺻﺤﻴﺢ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد، ﻛﺎﻣﻼ اﻳﻤﻦ و ﺑﺪون ﻋﻴﺐ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻫﻴﺘﺮ ﺗﻨﻬﺎ برای اﻳﺠﺎد خمش های در یک ﺧﻂ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ اﺳﺘﻔﺎده می شود ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ برای اﻏﻠﺐ پروژه های خانگی ﻻزم و ضروری اﺳﺖ. این روش اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را می دهد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺣﺪاﻗﻞ زﺣﻤﺖ و ﻣﺼﺮف ﺑﺮق ورق پلکسی گلاس خم شود.
  • شکل دهی حرارتی (Thermoforming): روش ترموفورمینگ ﺑﻪ اﻳﻦ معنی اﺳﺖ ﻛﻪ در دمای ﺑﺎﻻ، ﻣﺤﺼﻮﻻت ترموپلاستیک ﺑﻪ اﺷﻜﺎل ﺳﻪ بعدی ﺗﺒﺪﻳﻞ شوند. ورق های پلکسی گلاس ترموپلاستیک گرم می شوند ﺗﺎ ﺑﻪ محدوده دمایی ترموپلاستیک برسند و سپس، ﺗﻮﺳﻂ قالب های ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﻜﻞ داده می شوند.

ورق پلکسی گلاس از کجا بخریم

مراحل و طریقه نصب پلکسی را با هم مرور کردیم. یکی از برترین تولید کننده های این محصول پرکاربرد شرکت پلیمر طلایی یزد است. ورق پلکسی گلاس یا ورق آکریلیک پلیمر طلایی یزد در رنگ ها و ضخامت های متنوع تولید و عرضه می شوند. همچنین برای دریافت مشاوره خرید و آشنایی بیشتر با نحوه نصب پلکسی گلاس می توانید با کارشناسان پلیمر طلایی یزد در ارتباط باشید. برای خرید اینترنتی این محصول به فروشگاه آنلاین پلیمر طلایی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دوازده =

تماس با ما

با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم. ما تلاش می کنیم در 24 روز در روزهای کاری به تمام سوالات پاسخ دهیم.





    X