آشنایی با کاربرد ورق پلی کربنات در صنایع مختلف | چگونگی انتخاب انواع ورق پلی کربنات در 6 صنعت

آشنایی با کاربرد ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات، یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع گوناگون به شمار می رود. ممکن است با خود بیندیشید چرا این محصول به ظاهر ساده در تمامی صنایع حضور دارد و چه مواردی این محصول را از سایر محصولات مشابه متمایز کرده است. با شناخت خواص انواع ورق پلی کربنات، امروزه بیش از پیش می توان از این محصول در صنایعی مانند خودروسازی، کشاورزی، پزشکی و آزمایشگاهی بهره گرفت.

کاربرد ورق پلی کربنات در این صنایع، به دلایلی مانند طول عمر بالا، کاهش مصرف انرژی و خاصیت ضد ضربه بودن آن است. در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی مزایای ورق پلی کربنات و علل محبوبیت این محصول، موارد استفاده از ورق پلی کربنات در صنایع گوناگون را مرور کنیم. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

مزایای استفاده از ورق پلی کربنات در صنایع مختلف

با وجود اینکه موارد استفاده ورق پلی کربنات در صنایع مختلف متفاوت است، به طور کلی می توان مزایای انواع ورق پلی کربنات را می توان به شرح زیر نام برد:

  • انعطاف پذیری
  • انتقال نور مطلوب
  • استحكام ضربه ای بالا
  • بهینه سازی مصرف انرژی
  • مقرون به صرفه از نظر اقتصادی
  • حفاظت در برابر اشعه ماورا بنفش
  • نگهداری آسان قابلیت حمل و نقل و نصب راحت
  • خاصیت خود خاموش شوندگی در هنگام آتش سوزی

بنا بر نوع کاربری ورق و نوع صنعت، ورق پلی کربنات مناسب انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ورق پلی کربنات و ویژگی و کارایی آنها

پیش از بررسی چگونگی انتخاب ورق پلی کربنات مناسب برای استفاده در صنایع مختلف، بهتر است با انواع ورق پلی کربنات، ویژگی و کارایی آنها آشنا شویم:

  • ورق پلی کربنات تخت (نشکن): این نوع ورق توپر بوده و تنها از یک جداره تشکیل شده است. ورق پلی کربنات تخت مقاومتی تقریبا 250 برابر شیشه دارد. از این رو، ورق نشکن نیز نامیده می شود. این نوع ورق برای فضاهای امنیتی، دیوارهای صوتی و در ضخامت بالا برای ضد گلوله کردن سازه استفاده می شود.
  • ورق پلی کربنات دوجداره معمولی: ورق پلی کربنات دوجداره معمولی ورقی پرکاربرد بوده که از دو جدار عایق کننده تشکیل شده است. این نوع ورق از یک لایه ضد اشعه فرابنفش پوشیده شده و با وزن کم خود، برای انواع سازه مناسب است.
  • ورق پلی کربنات دوجداره RFX: ورق پلی کربنات دوجداره RFX که در خاورمیانه به طور انحصاری توسط پلیمر طلایی یزد تولید می شود، به طور ویژه برای پوشش گلخانه طراحی و ابداع شده است. این نوع ورق با ساختار خاص خود، تا 70% مصرف انرژی گلخانه را کاهش می دهد.
  • ورق پلی کربنات چند جداره لانه زنبوری: ورق پلی کربنات چند جداره لانه زنبوری، با ضخامت و پیچیدگی بیشتر از ورق پلی کربنات دوجداره، برای فضاهای بادخیز و پر بارش مناسب تر به شمار می رود. لازم به ذکر است این ورق نیز در پلیمر طلایی یزد به صورت RFX تولید می شود.
  • ورق پلی کربنات چند جداره 4XPanel: ورق پلی کربنات چند جداره 4XPanel با ضخامت و پیچیدگی بیشتر از ورق لانه زنبوری، برای تمامی اقلیم ها مناسب است و از آسیب به سازه حداکثر محافظت را انجام می دهد.
  • ورق پلی کربنات سینوسی (پلی ویو): ورق پلی کربنات دوجداره سینوسی، از موج های منظم سینوسی تشکیل شده است. این ورق در کنار انواع ورق های گالوانیزه و ساندویچ پنل، برای تامین نور سوله، کارخانه ها و پارکینگ ها استفاده می شود.
  • ورق پلی کربنات ذوزنقه ای (پلی سان): ورق پلی کربنات دوجداره پلی سان یا ذوزنقه ای، از موج های منظمی تشکیل شده که ظاهری شبیه به ذوزنقه را تشکیل می دهند. کاربرد این ورق نیز مشابه ورق سینوسیی بوده و مقاومت بسیار مطلوبی در مواجهه با تغییرات دمایی و ضربه از خود نشان می دهند.

کاربرد ورق پلی کربنات

 

چگونگی انتخاب انواع ورق پلی کربنات برای استفاده در صنایع

انتخاب ورق پلی کربنات مناسب هر صنعت، بر اساس ویژگی ها و ساختار این محصولات تعیین می شود. معمولا ورق پلی کربنات تخت به علت شفافیت و مقاومت بسیار بالا، بیشترین کاربرد را در صنایع گوناگون دارد. برای ساختمان سازی از انواع ورق پلی کربنات، با توجه به محل مورد استفاده از ورق، می توان بهره گرفت. به طور کلی بر اساس موارد زیر انواع ورق پلی کربنات برای استفاده در صنایع مختلف انتخاب می شود:

  • میزان نیاز به مقاومت ضربه ای
  • میزان نیاز به عبور و شکست نور
  • آب و هوای اقلیم، میزان بارش و وزش باد
  • اهمیت میزان کاهش مصرف انرژی
  • اهمیت میزان مقاومت نسبت به آتش

 

کاربرد ورق پلی کربنات در 6 صنعت متفاوت

پس از بررسی انواع ورق پلی کربنات و ویژگی های آنها، حال می توانیم کاربرد ورق پلی کربنات در صنایع مختلف را مشخص کنیم. در ادامه به برخی از این صنایع و نوع ورق پلی کربنات مورد استفاده آنها اشاره می کنیم:

  1.  صنعت خودروسازی: استفاده از ورق تخت با ضخامت های متنوع برای ساخت سقف شفاف، چراغ عقب و جلوی اتومبیل و موتور سیکلت
  2. صنعت کشاورزی: استفاده از ورق پلی کربنات RFX دوجداره و چند جداره لانه زنبوری و 4XPanel برای ساخت گلخانه‌های صنعتی
  3. صنایع پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی: استفاده از ورق پلی کربنات تخت در برخی قطعات دستگاه های تصویربرداری مانند پوشش های شفاف و محافظ، ساخت ابزارهای دندان پزشکی، ساخت هودهای شیمیایی و لوازم آزمایشگاهی
  4. صنعت ساختمان و ساخت و ساز: استفاده از انواع ورق پلی کربنات به ویژه ورق دو جداره برای ساخت پاسیو و نورگیر، سقف استخر، دیوار کاذب و پارتیشن بندی، ورق پلی کربنات دوجداره سینوسی و ذوزنقه ای برای پوشش سوله و پارکینگ، استفاده از ورق پلی کربنات تخت برای ساخت اتاقک های امنیتی
  5. صنعت حمل و نقل: استفاده از ورق پلی کربنات دوجداره برای پوشش سقف پل عابر پیاده، استفاده از ورق پلی کربنات تخت برای ساخت دیوار صوتی اتوبان ها و پل ها
  6. صنعت هوافضا: استفاده از ورق پلی کربنات تخت برای ساخت پنجره های کابین هواپیما و هلی کوپتر، ساخت پوشش محافظ ماهواره ها

 

کلام پایانی

ورق پلی کربنات تخت به علت ساختار مقاوم آن، کارایی های بسیاری در صنایع گوناگون دارد. ورق های پلی کربنات می توانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. موارد استفاده از ورق پلی کربنات تنها به موارد ذکر شده محدود نشده و همواره کاربرد ورق پلی کربنات رو به افزایش است. پلیمر طلایی یزد برای تامین رفاه مشتریان این محصول، تمامی انواع ورق پلی کربنات را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه می کند. ورق های پلی کربنات پلیمر طلایی یزد تا 10 سال گارانتی داشته و خدمات پس از فروش نیز از سایر مزایای این شرکت است. برای سفارش ورق پلی کربنات با بالاترین کیفیت و تنوع، به فروشگاه آنلاین پلیمر طلایی یزد مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

تماس با ما

با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم. ما تلاش می کنیم در 24 روز در روزهای کاری به تمام سوالات پاسخ دهیم.





    X