چه موادی به ورق پلی کربنات آسیب می رساند؟

آسیب به ورق پلی کربنات

در زندگی امروز ما با افزایش هزینه‌های زندگی و متغیر بودن دخل و خرج افراد و شرایط اقتصادی، باید دانش خود را برای مراقبت از ورق های پلی کربنات بدانیم تا با صرفه جویی و مراقبت بیشتر از محصولاتی که خریداری و تهیه می کنیم بالا برده و از آسیب های احتمالی و خسارت ها به حداقل برسد. برای همین منظور جهت مراقبت و استفاده بهینه و بلند مدت از ورق پلی کربنات مهم است که این نکات را رعایت کنیم ، که در ادامه اطلاعاتی از مراقبت بیشتر از این محصولات برای شما عزیزان خواهیم گفت.

این محصول یکی سخت ترین ماده شفافی می باشد که گزینه خوبی برای جایگزینی شیشه در ساختمان سازی ، گلخانه ها ، راه سازی و زیبا سازی شهر و … مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی کربنات در برابر اسیدهای معدنی با غلظت کمتر از ۵۰ درصد، اغلب اسیدهای آلی و محلول­‌های نمکی اسیدی وخنثی، برخی روغن­ها وچربیها،  هیدروکربنهای با ساختار خطی و الکل­‌ها به جز methyl alcohol مقاوم است. پلی­ کربنات تحت اثر مواد قلیایی مانند سود سوزآور آسیب می­بیند. ترکیبات شیمیایی آلی با ساختار حلقوی پلی­کربنات را در خود حل می­‌کنند مانند benzene ، acetone و carbon tetrachloride.

روش نگهداری از ورق های پلی کربنات

توجه داشته باشید که هنگام نصب ورق های پلی کربنات تخت، ورق پلی کربنات دوجداره، ورق پلی کربنات چندجداره، ورق پلی کربنات سینوسی و ذوزنقه ای باید روش اصولی نصب هرکدام از ورق های نامبرده را بدانید.

مهمترین نکاتی که در حفظ و نگهداری ورق پلی کربنات باید رعایت کنید عبارتست از:

  • همانطور که آگاه هستید ورق های پلی کربنات در برابر خراش بسیار آسیب پذیر هستند. بنابراین اگر می خواهید آن را در جایی مانند انباری یا کارگاه قرار دهید این نکته را مد نظر قرار دهید.
  • رطوبت برای ورق های پلی کربنات بسیار مضر است. زیرا به شیارهای آن نفوذ پیدا می‌کند و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین برای نگهداری از ورق پلی‌کربنات همیشه باید آن را در مکان و خشک نگهداری شود.
  • استفاده از درزگیرهای استاندارد برای نصب ورق پلی کربنات نیز بسیار مهم است. اگر درزگیرها انعطاف لازم را نداشته باشند باعث شکنندگی، ترک خوردگی و یا تغییر رنگ در ورق های پلی کربنات می شود.
  • به جاگیری ورق های پلی کربنات در محل مناسب دقت کنید. می بایست قسمتی از ورق پلی کربنات رو به خورشید قرار بگیرد که ضد اشعه یو وی باشد. اگر هنگام نصب ورق پلی کربنات این نکته را مد نظر قرار ندهید و ورق ها برعکس نصب شود ظرف مدت کوتاهی خشک و مستهلک می شود و تغییر رنگ می دهد. برای جلوگیری از چنین اشتباهی همیشه به زیر پوشش مارکدار ورق پلی کربنات دقت کنید. زیر پوشش مارکدار ورق پلی کربنات دارای محافظ یوی آن است.
  • اگر از ورق پلی کربنات برای سقف استفاده می کنید حداقل ۵ درجه شیب را برای نصب آن در نظر بگیرید. در این صورت آب روی سقف جمع نمی شود و کیفیت ورق پی کربنات بیشتر حفظ می شود.
  • نصب ورق پلی کربنات به دلیل ویژگی های خاص آن مانند وزن سبک و حالت خمیدگی و انعطاف پذیری بسیار آسان است. با این حال برای رعایت اصول نگهداری از ورق پلی کربنات هنگام نصب حتماً از افراد متخصص و دارای مهارت کمک بگیرید. حتی بهترین نوع ورق پلی کربنات نیز در صورت نصب اشتباه و غیر اصولی ممکن است هزینه های شما را چند برابر کند و تمام زحمات تان را به هدر بدهد. بنابراین روش های نگهداری از ورق پلی کربنات را بیاموزید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید. تا این ورق ها برای شما کارایی لازم را به همراه داشته باشد.
  • برای پاک کردن لوازمی که از پلی کربنات در ساخت آن استفاده شده است نباید از شوینده های قلیایی استفاده کنید. بهترین ماده برای پاک سازی و تمیز کردن ورق پلی کربنات استفاده از آب و مواد شوینده طبیعی مانند ترکیب صابون ملایم و آب ولرم می باشد. یک اسفنج نرم یا پارچه نخی را به مواد آغشته کنید و از سمت بالا به پایین ورق پلی کربنات را بشویید. سپس آن را با یک پارچه نرم خشک کنید. در نظر داشته باشید که شوینده‌های قلیایی ورق های پلی کربنات را دچار سایش و استهلاک زودهنگام می کند. (در ادامه بیشتر توضیح داده می شود)
  • هنگام تمیز کردن ورق های پلی کربنات از ابزار تیزی مانند تیغ، قلاب، کاردک، چاقو و همچنین محصولاتی مانند بنزین، استون، بنزن و تتراکلرید کربن استفاده نکنید.
  • ورق های پلی کربنات تا دمای حدود ۱۴۷ درجه سانتیگراد مقاومت لازم را دارند. هرچه دما بالا تر رود این ورق ها نرم تر می شوند. وسایلی که از ورق های پلی کربنات ساخته شده اند در صورت قرار گرفتن مداوم در برابر تابش نور خورشید دچار آسیب می شود.
  • انواع ورق های پلی کربنات مانند ورق پلی کربنات دوجداره،ورق پلی کربنات شفاف، ورق پلی کربنات چند جداره و….  تولید شرکت پلیمر طلایی یزد در بازار موجود است که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند. برای بهترین روش نگهداری از پلی کربنات، درباره مشخصات و قابلیت های هر کدام از این محصولات اطلاعات لازم را به دست آورید.

 

نحوه جلوگیری از رنگ پریدگی و آلودگی ورق پلی کربنات

گرد و غبار به مرور زمان باعث کثیف شدن این نوع ورق ها می شود ، از عواملی که به ورق های پلی کربنات جداره دار آسیب رسانده و باعث نابودی آن به مرور زمان می گردد، ورود گردوخاک و آب به داخل شیار های ورق می باشد.

راهکار: سر و ته ورق های جداره دار باید از طریق چسب بسته و آب بندی شود تا با این کار کم هزینه از خسارت جلوگیری می شود.

 

آب بندی سر و ته ورق
آب بندی سر و ته ورق

نفوظ رطوبت بر اثر آب بندی نشدن ورق پلی کربنات
نفوظ رطوبت بر اثر آب بندی نشدن ورق پلی کربنات

چه مواردی باعث تخریب ورق پلی کربنات می شود؟

زیر سازی نامناسب باعث شکستگی و تخریب می گردد که در مقالات نصب ورق پلی کربنات به آن اشاره شده است.

  • مهار کردن بادهای شدید و بارش شدید باران : با نوع ساخت، طراحی و زیرسازی ورق ها به صورت قوسی ، یا شیب دار و آهن کشی زیر ورق باید از آسیب های احتمالی جلوگیری نمود.
  • نصب اشتباه ورق ها : اگر در هنگام نصب ، سمت UV ورق ها رو به آسمان و خورشید نصب نشده باشد ، در زمان کوتاهی رنگ ورق ها تغییر کرده ، خشک و شکننده می شود که در اینصورت از دستورالعمل های ضمانت خارج می شود.

ورق های پلی کربنات در مقابل ضربه بسیار مقاوم می باشند و استحکام بالایی دارند ، اما با این وجود باید دقت بسیاری در تمیز کردن این محصول داشت تا آسیب ندیده و از بروز ترک ها و شکستگی شیمیایی جلوگیری شود. معمولا توصیه می شود برای شستشو و تمیز کردن ورق پلی کربنات از آب و صابون استفاده شود. پلی کربنات در برابر انواع مواد شوینده به جز ترکیبات دارای آمونیاک مقاوم است. جدول زیر می­تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

Acetone Glycols +
Acids (weak solution) + Glycerine +
Alcohols Hexane +
   Ethyl + Methylenechloride
   Isopropyl 0 Methylethylketone
   Methyl Mineral Oil +
Ammonia (weak solution) Paraffin +
Benzene Toluene Attacked
Carbon tetrachloride Sodium Chloride (aq) + + Restricted
Chloroform Sodium Hydroxide (aq) 0 Not attacked
Ethyl Acetate

 

پلی کربنات نسبت به روغنهای صنعتی و انواع گریس مقاوم است.

مواد شیمیایی تاثیرگذار در آسیب رسانی به ورق های پلی کربنات به شرح زیر می باشد:

  • بنزن (در روان کننده ها و سموم دفع آفات موجود است)
  • اتانول ( در اکثر پاک کننده ها موجود است)
  • متانول (در اکثر پاک کننده ها موجود است)
  • اتیل استات (برای رقیق کردن رنگ ها استفاده می شود)
  • سیلیکون (در اکثر پودرهای لباس شویی موجود است)
  • بنزین نفتی

 

ورق های پلی کربنات عموما در مقابل ضربه بسیار مقاوم می باشند و استحکام بالایی دارند ، این محصولات در دمای بالا بسیار خوب مقاومت می کند و جذب رطوبت پائینی دارد که در موارد مصرف در گلخانه ها بسیار توصیه می شود. مقاومت الکتریکی و گرمایی بالا از خصوصیات بارز این محصول است اما با این وجود باید دقت بسیاری در تمیز کردن این محصول داشت تا آسیب ندیده و از بروز ترک ها و شکستگی شیمیایی جلوگیری شود. معمولا توصیه می شود برای شستشو و تمیز کردن ورق پلی کربنات از ماده ای استفاده شود که در آن یک حلال آلی و یا سورلفاکتانت در آن موجود نباشد ، که تا حد ممکن از آسیب به این محصول جلوگیری شود.

ورق های پلی کربنات در مقابل آتش مقاوم می باشند و حتی می توان گفت که آتش نمی گیرد و در برابر اشتعال مقاومت نشان می دهد، در دماهای بالا و حریق به آرامی ذوب شده، از گسترش آتش سوزی جلوگیری می کند و خود را خاموش می کند، به همین دلیل به خودخاموش شونده معروف است.

اما برای اینکه ظاهر زیبای این ورق ها حفظ شود باید اطلاعاتی در خصوص تمیز کردن و شستشوی این محصولات داشته باشیم، تمیز کاری ورق پلی کربنات کار بسیار آسانی است و تنها با رعایت کردن چند نکته می توانیم به مقصود خود برسیم. باید در ذهن داشته باشیم که ورق پلی کربنات خش پذیر می باشد و همچنین باید از مواد شوینده ملایم استفاده شود، که ما پیشنهاد میدهیم که تنها با آب خالی این شستشو انجام شود مگر اینکه رسوب زیادی بر روی ورق نشسته باشد، سعی کنید از پارچه میکروفایبر نرم  و یا اسفنج استفاده شود و دائم پارچه شستشو و خیس باشد تا روی سطح ورق پلی کربنات خط و خش ایجاد نگردد.

دقت شود که ورق پلی کربناتی که بعنوان پوشش های سقف و در فضای باز نصب شده اند ترجیحا در هرسال 2 الی 3 بار شستشو شود تا از تغییر رنگ بر اثر رسوب و گردوخاک و …  به مرور زمان جلوگیری شود و با این مراقبت ها عمر این محصول بالاتر می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 16 =

تماس با ما

با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم. ما تلاش می کنیم در 24 روز در روزهای کاری به تمام سوالات پاسخ دهیم.





    X