ورق پلکسی گلاس چیست؟

ورق پلکسی گلاس

ورق پلی متیل متاکریلات معروف به ورق پلکسی گلاس اکریلیک که با نام ورق PMMA نیز شناخته می شود، نوعی ورق پلیمری است. ورق پلکسی یا اکریلیک، یک ورق نسبتا خشک ولی تا حدی انعطاف پذیر است و به صورت شیت (ورقه ای) در ابعاد ۱۲۲ در ۱۸۳ سانتی متر تولید می شود. ورق پلکسی گلاس اکریلیک از محکم ترین پلیمرها با شفافیتی مشابه شیشه، سطحی براق و مقاوم در برابر ضربات ناشی از عوامل جوی و پرتوهای مخرب خورشیدی به شمار می رود.

این ورق ها از درصد جذب رطوبت بسیار پایینی برخوردار هستند. از این رو، اگر ورق پلکسی یا اکریلیک بیش از اندازه خم شود می شکند و قابلیت لوله کردن ندارد. در این مقاله ضمن بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی ورق پلکسی گلاس اکریلیک، قصد داریم این محصول را با محصولات مشابه آن مقایسه نموده و مزایای ورق آکریلیک را بیان کنیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

ورق پلکسی گلاس

 

بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی ورق پلکسی گلاس اکریلیک

برای آشنایی با خواص فیزیکی ورق پلکسی گلاس می توان شفافیت ورق، مقاومت آن، وزن ورق، انعطاف پذیری محصول، قابلیت رنگ آمیزی، قابلیت عبور نور و میزان عایق بودن ورق پلکسی را مورد بررسی قرار داد. در ادامه به شرح این موارد می پردازیم:

میزان شفافیت ورق پلکسی گلاس:

پلکسی گلاس اکریلیک، شفافیتی مانند شیشه داشته و حتی از آن نیز شفاف ‌تر است. این ویژگی باعث شده تا از پلکسی گلاس در ساخت پنجره‌ها، آینه‌ها و سایر موارد مشابه استفاده شود.

ورق_آکریلیک

مقاومت ورق پلکسی یا اکریلیک:

پلکسی گلاس از شیشه مقاوم‌تر بوده و در برابر ضربه، خراش و سایش مقاومت بالایی دارد. این ویژگی به محبوبیت این محصول در مقایسه با شیشه افزوده است.

وزن ورق پلکسی گلاس:

ورق پلکسی یا اکریلیک از شیشه سبک‌تر است. وزن کم این محصول باعث شده تا از پلکسی گلاس در ساخت سازه‌هایی که نیاز به استحکام بالا و وزن کم دارند استفاده شود.

قابلیت انعطاف ورق پلکسی گلاس: پلکسی گلاس تا حد کمی انعطاف پذیر است و می توان آن را تا حدی خم کرد؛ اما به طور کلی این ورق خم پذیری کمی دارد و در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که به خم شدن احتیاجی نباشد.

قابلیت رنگ پذیری ورق اکریلیک:

پلکسی گلاس را می توان به راحتی با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرد. گرچه این محصول در رنگ های متنوعی قابل تولید و خریداری است.

قابلیت عبور نور ورق پلکسی گلاس اکریلیک:

پلکسی گلاس یا ورق آکریلیک، به نور مرئی اجازه عبور می دهد. ورق پلکسی گلاس بدون رنگ از شفافیت 92% برخوردار بوده در حالی که شفافیت شیشه های معمولی حدود 90% برآورد می شود.

بررسی پلکسی از نظر عایق الکتریکی بودن:

پلکسی گلاس رسانای الکتریسیته نیست و می توان از این محصول در ساخت عایق های الکتریکی استفاده کرد.

انواع روکش ورق پلکسی:

ورق پلکسی گلاس اکریلیک دارای ۲ مدل روکش است؛ معمولا روکش کاغذی این محصول به منظور جلوگیری از خراشیدگی و خط و خش روی سطح ورق ها قرار می گیرد. بنابراین، هنگام حمل و نقل و جابجایی امکان آسیب دیدگی و خراشیدگی محصول به حداقل می رسد. روکش دوم روکش نایلونی است؛ این نوع روکش روی ورقی چسبانده می شود که تحت تغییراتی نظیر خمش یا حبابی شدن قرار می گیرد.

ورق پلکسی گلاس اکریلیک را از نظر خواص شیمیایی نیز می توان مورد بررسی قرار داد. در ادامه به بررسی خواص شیمیایی این محصول می پردازیم:

مقاومت شیمیایی ورق پلکسی گلاس اکریلیک:

پلکسی گلاس در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مانند اسیدها، بازها و حلال ها مقاوم است.

مقاومت پلکسی گلاس در برابر اشعه UV:

پلکسی گلاس در برابر اشعه UV خورشید مقاوم است و به مرور زمان رنگ و کیفیت خود را از دست نمی دهد.

قابلیت بازیافت ورق آکریلیک:

ورق آکریلیک یا پلکسی گلاس، قابل بازیافت است و می توان از آن برای تولید محصولات جدید استفاده کرد. این ویژگی باعث شده ورق پلکسی گلاس اکریلیک برای محیط زیست تهدیدی به شمار نرود و به مرور محبوبیت بیشتری کسب کند.

مزایای ورق پلکسی گلاس اکریلیک

شفافیت: ورق پلکسی گلاس بی رنگ، شفافیتی معادل 92% دارد که در نوع خود منحصر به فرد است. شفافیت شیشه ای که برای ساخت پنجره به کار می رود حدود 90% است. ترکیب شفافیت و مقاومت در برابر عوامل جوی این صفحات، طول عمر بلند مدتی را برای این ورق ها تضمین کرده است. از این رو، ورق پلکسی گلاس اکریلیک یک محصول ایده آل برای تمام پروژه های فضای باز به شمار می رود.

مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش: پرتو نور UV اثرات مخربی روی پلیمرها دارد. این اشعه به راحتی می تواند پیوندها و زنجیره های شیمیایی را شکسته و منجر به تجزیه، تغییر رنگ و خواص مکانیکی شود. پلی متیل متاکریلات به طور طبیعی مقاومت فوق العاده ای در برابر اشعه ماورای بنفش دارد.

عدم فرسایش در هوا:

ورق آکریلیک (پلکسی گلاس) از خواص مکانیکی و مقاومتی بالا، به ویژه در برابر عوامل جوی نظیر باد، باران، تگرگ و … برخوردار است. به همین دلیل این صفحات کاربرد وسیعی در ساختمان مدارس، تجهیزات صنعتی، تابلوها و تندیس های فضای باز پیدا کرده اند.

ایمنی ورق پلکسی:

ورق پلکسی گلاس نسبت به شیشه در برابر ضربه از استحکام بیشتری برخوردار است. این ورق در معرض اصابت ضربه ای در محدوده مجاز، خرد و به قطعات کوچک تبدیل نمی شود. بلکه هنگام شکستن به تکه های نسبتا بزرگ تبدیل می شود. تکه های شکسته شده پلکسی به اندازه شیشه خطرناک نیستند و این ویژگی باعث ایمنی بیشتر این محصول می شود.

ثبات در ابعاد:

اگر چه ورق آکریلیک به واسطه تغییرات دمایی و رطوبت دچار انبساط و انقباض می شود، اما بر اثر گذشت زمان هرگز دچار چروک و جمع شدگی نخواهد شد. هنگام شکل دهی حرارتی محصول کمی جمع می شود و پس از آن، ثبات بسیار خوبی خواهد داشت.

سبک وزن:

وزن این صفحات تقریبا نصف وزن یک شیشه با همان ابعاد و ضخامت و ۴۳ درصد وزن آلومینیم است. وزن کم ورق پلکسی گلاس اکریلیک یکی از دلایل مهم محبوبیت آن است.

ضریب هدایت حرارتی مناسب: صفحات تخت پلی متیل متاکریلات عایق بهتری نسبت به شیشه هستند. ضریب کلی انتقال حرارت آن (U-Factor) تقریبا 10 درصد کمتر از شیشه ای با همان ضخامت است. بنابراین، امروزه با رشد روز افزون قیمت انرژی و مطرح شدن بحث بهینه سازی مصرف انرژی، به طور جدی باید به دنبال جایگزینی برای شیشه باشیم. در این مورد ورق های تخت پلی متیل متاکریلات انتخاب مناسبی هستند.

مقاومت در برابر شوک و تنش حرارتی:

صفحات تخت پلی متیل متاکریلات نسبت به شیشه در برابر شوک حرارتی و همچنین تنش های حاصل از اختلاف دمایی قابل توجه دو سمت پنجره مقاوم تر هستند.

استفاده و نصب آسان:

صفحات تخت پلی متیل متاکریلات را می توان با رعایت دستور العمل های فنی، به راحتی تحت عملیات برش، مته کاری، سوراخ کردن، شکل دهی، نقاشی، چسباندن و … قرار داد.

کاربردهای ورق پلکسی گلاس اکریلیک چیست؟

از ورق پلکسی یا اکریلیک، اغلب برای ساخت محصولات کاربردی و تزئینی، مصارف خانگی، تجاری، صنعتی و حرفه ای استفاده می شود. شناخته شده ترین کاربرد ورق پلکسی گلاس ساخت انواع حروف برجسته برای تابلو های مغازه هاست؛ نوشته ها توسط لیزر بر روی ورق پلکسی بریده شده و برای ساخت انواع حروف برجسته استفاده می شوند. سایر کاربردهای ورق اکریلیک به شرح زیر است:

  • ساختمان سازی: گنبدهای نوری و نورگیر، پارتیشن بندی، شیشه اندازی در پنجره، مصالح سقف سازی، پنجره سقفی، شیشه های ایمنی و امنیتی، شیشه اندازی حمام و آشپزخانه، شیشه نشکن، تجهیزات و استندهای اداری
  • نورپردازی و روشنایی: اجزای روشنایی داخل ساختمان، لنزهای کنترل روشنایی، عدسی، پوشش لامپ و …
  • صنعت: اتاقک و پوشش های ایمنی کارگران و ماشین آلات، مخازن و لوله های شفاف
  • صنایع تبلیغاتی: تابلوی فروشگاه ها، اجزا و قطعات تزیینی مراکز فروش، تابلوهای گرافیکی مصور، ساخت ویترین و باکس های شیشه ای محصولات
  • سایر کاربردها: ظروف پلاستیکی، قالب و الگوهای حک کاری شده شفاف، اتاقک های شیشه ای که به عنوان حمام آفتاب استفاده می شوند، دیوارهای عایق صوتی، صنایع حمل و نقل، شیشه ساعت، محافظ کیلومتر شمار وسایل نقلیه و ساخت انواع تابلوی راهنما

تنها با کمی خلاقیت می توان محصولات تزئینی زیادی را با دستگاه لیزری طراحی و تولید کرد؛ اما قبل از تولید بهتر است با انواع ورق پلکسی گلاس بیشتر آشنا شویم.

حروف ساخته شده با ورق پلکسی گلاس
حروف ساخته شده با ورق پلکسی گلاس

انواع ورق پلکسی یا اکریلیک

ورق پلکسی گلاس اکریلیک بسته به کارایی آن در انواع مختلفی تولید می شود. انواع مرسوم ورق پلکسی به شرح زیر است:

  • ورق پلکسی گلاس رنگی
  • ورق پلکسی گلاس شفاف (Transparent)
  • ورق پلکسی گلاس آینه ای

 

ضخامت و ابعاد استاندارد ورق پلکسی گلاس

ابعاد استاندارد ورق پلکسی گلاس ۱۲۲در۱۸۳ سانتی متر است که این ابعاد با نام ورق کامل شناخته می شوند. اکثر فروشگاه ها و خرده فروش ها در بازار، برای راحتی مشتریان خود، ابعاد کوچکتر از ورق کامل هم موجود دارند. ابعاد دیگری نیز نظیر نیم ورق، یک سوم ورق و یک ششم ورق نیز وجود دارند که اندازه آن ها عبارت است از:

  • نیم ورق : 122 در ۹۱ سانتی متر
  • یک سوم ورق : ۱۲۲ در ۶۱ سانتی متر
  • یک ششم ورق: ۶۱ در ۶۱ سانتی متر

ورق پلکسی گلاس اکریلیک علاوه بر مساحت ورق، در ضخامت نیز تنوع دارد. به طور کلی ورق پلکسی گلاس شرکت پلیمر طلایی یزد از ضخامت ۲ میل الی ۲۰ میل تولید می شود. قیمت ورق های پلکسی گلاس هم با توجه به ابعاد و ضخامت تعیین می شود. هر چقدر ابعاد و ضخامت ورق بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت هم افزایش پیدا می کند.

راه های برش ورق پلکسی گلاس چیست؟

بهترین و تمیز ترین روش برش ورق پلکسی گلاس اکریلیک برش لیزری است. طرح آماده شده در نرم افزار توسط دستگاه برش لیزری با دقت و سرعت زیادی روی ورق پلکسی برش داده می شود.

روش بعدی برش دستی ورق پلکسی گلاس است؛ برای این نوع برش به تیغ مخصوصی به نام “کاتر طلق‌بر” نیاز داریم. عملکرد این تیغ به این صورت است که با چند بار کشیدن تیغ روی سطح پلکسی، از سطح ورق براده برداری می کند. پس از برش به این روش، با فشار دست پلکسی به دو قسمت تقسیم می شود. از این روش فقط برای قطعه قطعه کردن ورق و برش های صاف استفاده می شود؛ بدین معنا که برش های منحنی را نمی توان با کاتر طلق‌بر انجام داد.

شسشتشوی ورق پلکسی گلاس

روش های تمیز کردن ورق پلکسی گلاس

بهترین روش تمیز کردن ورق های پلکسی گلاس استفاده از شوینده های الکلی مثل شیشه پاک کن است. این کار بهتر است با دستمال نرم پنبه ای و به آرامی انجام شود تا از خط و خش سطح ورق جلوگیری به عمل آید. بجز شیشه پاک کن از متانول و الکل هم می توان استفاده کرد. توصیه می شود از حلال هایی نظیر بنزین و تینر استفاده نشود؛ چرا که باعث کدری و مات شدن سطح پلکسی می شود.

بهترین شرکت تولید کننده ورق پلکسی گلاس اکریلیک

کیفیت ورق پلکسی گلاس اکریلیک اهمیت زیادی دارد؛ چرا که این محصول به طور روزمره کارایی زیادی دارد و در مکان های بسیاری یافت می شود. برای اطمینان از کیفیت ورق پلکسی، بهتر است از شرکت های معتبری نظیر پلیمر طلایی یزد محصول خود را تهیه کنید. محصولات پلیمر طلایی، دارای ضمانت و خدمات پس از فروش هستند و در تنوع رنگی بالا، ضخامت و ابعاد مرسوم تولید می شوند. ویژگی دیگر خرید از پلیمر طلایی، امکان سفارشی سازی محصول به انتخاب مشتری است. با خرید سفارشی شده می توانید طبق نیاز خود، محصول مورد نظرتان را تهیه و استفاده کنید.

کلام پایانی

کاربردها و مزایای ورق پلکسی گلاس اکریلیک باعث نیاز روزافزون بازار به این محصول شده است. از این رو، ورق پلکسی با تنوع بالا و کیفیت های متفاوت در بازار وجود دارد تا مصرف کنندگان بر اساس نیاز خود، محصول مورد نظر را تهیه کنند. برای اطلاع از موجودی ورق پلکسی پلیمر طلایی یزد، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفت =

تماس با ما

با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم. ما تلاش می کنیم در 24 روز در روزهای کاری به تمام سوالات پاسخ دهیم.





    X